13 Ekim 2007 Cumartesi

Modifiye MERAKI YAYILIYOR

Otomotiv aksesuvar-yedekparça satışının ile montajının yapıldığı mağaza ve servisten oluşan yeni bir konsepti ‘CMS Shop’ adı altında hayata geçiren CMS Jant Makine Sanayii A.Ş.’nin Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Berat Ösen, müşterilerini ‘kullanıcılar’, ‘meraklılar’ ve ‘uzmanlar’ olmak üzere üç gruba ayrıyor.

Tuning’in Türkiye’de gelişen bir akım olduğunu ifade eden Ösen, otomotiv piyasası geliştikçe, alternatif ve yeni modeller pazara sunuldukça, tuning meraklılarının oyun alanının genişlediğinin altını çiziyor.

CMS Grubu hakkında kısaca bilgi verir misiniz?

CMS Jant Makine Sanayi A.Ş. CMS Grubu’nun ilk şirketi. Bünyesinde 5 şirketi bulunduran grubun toplam cirosu 150 milyon dolar civarında. Avrupa’daki en büyük 10 jant üreticisinden biriyiz. Kurulu kapasitemiz olan yılda 3.3 milyon adet jant ile Türkiye’nin en büyük üreticiyiz. Türkiye’deki ekonomik kriz ve durgunluktan dolayı, özelikle 1996’dan itibaren dış pazarlara yöneldik ve üretimimizin yüzde 86’sını ihraç eder hale geldik. CMS Grubu’nun iki kategoride müşterisi var. Orijinal ekipman müşterileri ve bunun yanında yenileme pazarı dediğimiz yedekparça, aksesuar olarak satın alan müşteriler. Yurtdışındaki müşterilerimiz Fiat-Auto, Alfa Romeo, Lancia, Renault, Volkswagen, GM, Toyota, Seat, Dacia ve Bentley markaları. Bu otomobil fabrikalarına jant tedarik ediyoruz ve bizim ürünlerimizi orijinal ekipman olarak kullanıyorlar. Türkiye’deki müşterilerimiz arasında da Tofaş, Renault ve Toyota bulunuyor. Temsa, Mitsubishi, Hyundai, Doğuş Grubu ve Opel-GM yedekparça olarak bizim ürünlerimizi alıyorlar. Almanya’da kurduğumuz şirket aracılığıyla Avrupa yedekparça ve aksesuvar pazarına da satış yapıyoruz. Almanya’daki birimimiz bu yıl 200 bin adet jant satışı gerçekleştirdi. Böylece, Almanya’da yüzde 7’lik pazar payına ulaştık.

5 BİN KALEM ÜRÜN SATILIYOR

İlk kez bir CMS Shop açtınız. CMS Shop açma fikri nereden çıktı? Burada sunulan hizmetin içeriği nedir?

Grup yönetimi iki yıl önce yeni bir iş ünitesine girmeye karar verdi. Yapılan değerlendirmeler sonucunda bu yeni alan da otomotiv yedekparça ve aksesuvarlarını içeren perakende sektörü oldu. Otomotiv yedekparça ve aksesuvar piyasasındaki boşlukları tespit ettik. Bir hızlı tüketim maddesi aldığınız. İnsan için değil, otomobil için... Neler olabilir bunlar? Yağ, akü, paspas, silecek, jant, lastik, dikiz aynası, direksiyon simidi, koltuk kılıfı... Yani bir otomobilin ihtiyacı olan aklınıza gelebilecek herşey. 5 bin kalem ürünün satışını yapıyoruz. Bunun için de tabii ki bu satılan ürünlerin gerek anında montajı gerek otomobillerin periyodik bakımlarının da yapılabileceği bir servis hizmetimiz bulunuyor. Otomobilin asgari servis ihtiyaçlarının belli bir kalite ve garantide karşılandığı bir yerdir aynı zamanda CMS Shop. Yurtdışında örnekleri olan bir konsepti yarattık. Böylece, Türkiye’nin ilk ve tek aksesuvar-yedekparça mağaza servis zincirinin ilk halkasını İstanbul Anadolu yakasında faaliyete geçti. Mağazalar zinciri projesi kapsamında ikinci mağazamızı da önümüzdeki yıl İstanbul Avrupa yakasında açmayı, daha sonra da başta Ankara, İzmir, Bursa, Adana gibi büyük şehirler olmak üzere Türkiye’de yaygınlaştırmayı planlıyoruz.

CMS Shop’ta tuning meraklıları için de bir hizmetiniz bulunuyor mu?

Bizim Türkiye’de üç gruba ayırdığımız bir müşteri kitlesi var. Birincisi kullanıcılar. Yani otomobilleri temel ihtiyaçları için sadece ulaşım amaçlı kullanan müşteriler. İkincisi ise meraklılar. Otomobilinin bakımıyla temizliğiyle ilgilenen kitle. Sonuncusu da uzmanlar. Otomobiliyle yatıp kalkan, otomobil onunu için tamamıyla bir yaşam tarzı olanlar. Bu tip müşteriler boş zamanlarını otomobil kullanarak geçiriyorlar. İşte bu noktada tuning uzmanlara hitap ediyor daha çok. Biz de CMS Shop’ta bulunan ‘Power Zone’ bölümümüzle tuning meraklılarına hitap ediyoruz. Bu insanlar diğer iki segmentten tamamen farklılar. Çünkü bu insanlar herşeyin başında araçlarında yapmak istedikleri modifikasyonu mekanik ve aerodinamik olsun veya ses ve görüntü sistemleri olsun, uzmanlar ne istediklerini biliyorlar ve kafalarında kurarak size geliyorlar. Eğer müşterinin talep ettiği ürün portfoyümüzde yer almıyorsa, sipariş üzerine yurtdışından getirtiyoruz ya da özel olarak imal ediyoruz.

Peki, Türkiye’de tuning merakının gelişimini nasıl görüyorsunuz?

Türkiye’de gelişen bir akım tuning. Uzman dediğimiz kitle otomobilini seviyor ve onun için yapmayacağı şey yok. Otomotiv piyasası geliştikçe, alternatif ve yeni modeller pazara sunuldukça, Türkiye’deki tuning meraklılarının oyun alanı daha da genişletecek. Dolayısıyla, önümüzdeki yıllarda tuning pazarında da önemli bir büyüme olacaktır.

Uzakdoğu ile savaşmak yerine iş birliği yaptık

Türkiye’deki en büyük üretici olarak jant pazarının büyüklüğü gibi temel özelliklerinden bahseder misiniz?

Türkiye’de CMS’nin dışında 4 tane daha büyük jant üreticisi bulunuyor. Üretim ve satış kapasitelerini dikkate alırsak... Bir de ithal jantlar var. Özellikle, doların son bir yılda önemli oranda değer kaybetmesinden dolayı Uzakdoğu menşeli ürünler muazzam bir fiyat avantajına sahipler. Biz de bu jantları ithal edip satmaya başladık. Çünkü bu ürünlere önemli bir müşteri talebi var. Kendi imalatımıza rağmen Uzakdoğulu ürünlerle savaşmaktansa, biz de onlarla işbirliği yapıp, yenileme pazarındaki müşteri taleplerini karşılamayı düşündük. Sonuçta, Japonya ve Endonezya’dan jant ithal etmeye başladık. CMS markasıyla Türkiye’deki pazar payımız ise yüzde 67 dolayında. Bu da 10 milyon dolarlık bir satış demektir. 2004 yılında Türkiye’ye 30 bin civarında ithal ürün geldi. Yıllık 130-140 bin adetlik yenileme jant pazarı düşünüldüğünde bu çok büyük bir rakam. Dolayısıyla, ithal jant fiyatları konusunda çok muammalar var. Bu nedenle, pazarın parasal büyüklüğü konusunda kesin bir rakam veremiyorum.

Hiç yorum yok:

Destekler